Kotva
Prevence rizikového chování 2024
Zřizovatel

Zřizovatelem příspěvkové organizace je Statutární město Ústí nad Labem

 

Prevence rizikového chování 2024

Doučování žáků škol

Bezplatná příprava cizinců

Podpora rovných příležitostí

Odkazy

 

 

 

 

 

 

Mapa webu

Prevence rizikového chování 2024


Název projektu:
Anežčata na cestě (adaptační kurz)

Číslo smlouvy o poskytnutí dotace:
24/SML1829/SoPD/SMT

Popis postupu realizace projektu vč. dodržování časového harmonogramu

Po nezbytných administrativních úkonech (objednávka pobytu, dopravy a organizace účastníků) od května do září 2024 byla podle původního záměru provedena 1. fáze adaptačního programu pro 6. ročník: sociometrické šetření. Toto provedla pro všechny zapojené žáky metodička primární prevence v rozmězí 2.-5.9.2024 v prostorách školy za účelem zjištění nulového stavu. Na sociometrické šetření navázal vlastní pobyt (2.fáze) v plánovaném termínu (9.-13.9.2024) ve Starých Splavech (Pension Sportcentrum), kde podle předem dohodnutého harmonogramu proběhl adaptační program zaměřený na psychosociální strukturu tříd i sociální integritu jednotlivých žáků ve vztahu ke skupině i škole jako takové. Aktivity vedly metodička primární prevence a výchovná poradkyně, volnočasový program zajišťovali další přítomní pedagogové. Po návratu do školy bylo provedeno druhé sociometrické šetření (3.fáze) opět metodičkou primární prevence v rámci zjištění kvalitativní změny v třídních kolektivech. Toto závěrečné šetření se konalo v termínu 16.-25.9.2024. Původně navržený harmonogram byl mírně krácen při vyhodnocování 3. fáze (nemá vliv na průběh adaptačního projektu).


Kvalitativní a kvantitativní výstupy projektu (počet účastníků projektu a jejich věkové skupiny):
Projektu se zúčastnilo 46 žáků 6. ročníku a 5 pedagogů zabezpečovalo přímý průběh (včetně metodičky primární prevence, speciální pedagožky, výchovné poradkyně). Kvalitativně došlo k posunu vnímání jednotlivých žáků v rámci třídy, celého ročníku i jako individualit (prokázáno sociometrickým šetřením). Dílčí výstupy prokazují, že nově začleněné děti se během týdenního pobytu dokázaly do skupiny integrovat a samy si na základě rozhovorů internalizovaly sounáležitost s novým kolektivem. Stávající žáci si ve skupině vyjasnili pozici vůči sobě navzájem i ve vztahu k třídním učitelům. Jako nové třídní kolektivy v rámci II. stupně podstoupily obě třídy také aktivity na podporu mezitřídních vztahů, které nebyly sociometrií přímo sledovány, ale podle následných reflexí jednotlivých aktivit se ukazuje pozitivní vliv i v této sekundární rovině.

Přínos projektu pro cílové skupiny:
Primárním cílem projektu bylo podpoření zdravých vztahů v nově ustanovených třídních kolektivech, což se na základě sociometrického šetření metodou pre/post testování potvrdilo. Dílčí kvalitatitvní změny, které metodička primární prevence vyhodnotila jako potenciálně rizikové či přímo nežádoucí, budou nadále sledovány a řešeny mimo intence projektu podle interního plánu primární prevence a obvyklých postupů. Všichni zúčastnění (žáci i pedagogové) se při závěrečné reflexi adaptačního pobytu shodli na pozitivním přínosu celého projektu a během následných rozhovorů po návratu bylo toto hodnocení opakováno nezávisle na dotazované osobě. Máme za to, že adaptační pobyt nastavil pozitivní pracovní i psychosociální flow obou tříd.

 

Celkové hodnocení:
Adaptační projekt 'Anežčata na cestě' měl posloužit nově ustanoveným třídním kolektivům 6. třídy jednak ke zvládnutí či zmírnění tzv. tranzitorní krize coby vývojového a obvykle přítomného jevu, jednak k nastavení pozitivní atmosféry v rámci třídních kolektivů směrem k porozumění, toleranci, spolupráci a aktivnímu a klidnému řešení případných problémových situací. Data, která máme za každého zapojeného žáka k dispozici, dokládají splnění obou cílů tak, že se dá předpokládat, že zkušenosti nabrané za tento měsíc budou žákům po celou dobu docházky na II. stupeň ZŠ postačovat ke zvládnutí standardních či nestandardních situací jejich školního života. Pedagogové ocenili možnost zapojení žáků ze sociálně slabých rodin díky příspěvku Ústeckého kraje, kteří by jinak obtížně pobyt mohli absolvovat.


Publicita:



Tato webová stránka používá cookies
Tato webová stránka používá nezbytné technické cookies pro zajištění správné funkcionality webu.

Dále může web používat cookies pro analýzu pohybu uživatelů na webu a pro reklamní účely.

Pokud tomu tak je, naleznete v nastavení níže.
Nastavení cookies
Tyto webové stránky využívají cookies pro zajištění správné funkcionality webu, pro analýzu pohybu uživatelů na webu a pro reklamní účely. Zde můžete přijmout či odmítnout některé druhy cookies, které nejsou nezbytné pro základní funkcionalitu webu. Svůj souhlas můžete kdykoliv v budoucnu odebrat či znovu udělit.
Základní technické cookies
Tyto cookies jsou nutné pro základní funkcionalitu webu. Patří sem například přihlašování uživatelů, nebo uložení informací o souhlasu s ostatními cookies.