Kotva
Zřizovatel

Zřizovatelem příspěvkové organizace je Statutární město Ústí nad Labem

 

Doučování žáků škol

Podpora rovných příležitostí

Odkazy

 

 

 

 

 

 

Bezplatná příprava cizinců

Mapa webu

Analýza zranitelnosti - 3.úkol

Vloženo: 5.2.2018 | Autor: Strizkova | Zobrazeno: 884x | Upraveno: 5.2.2018 | Upravil: Strizkova
Porovnejte dvě na první pohled stejné krajiny, vyhledejte deset rozdílů, odevzdejte paní učitelce Střížkové nebo panu učiteli Musilovi a získejte jedničku do přírodopisu nebo zeměpisu. Zprávu o splnění 3. úkolu naleznete v článku.

Zpráva o splnění úkolů

Téma 3: Analýza zranitelnosti

Úkol 1 – Sepište nebo natočte vzpomínku starousedlíka

 

Úkol splníte odpovězením na otázky přímo tady v závěrečné zprávě.

 

1. S kým jste si v rámci tohoto úkolu povídali? Byl to některý z prarodičů nebo někdo úplně cizí? Byla daná osoba sdílná? Co nového vám zkušenost s tímto úkolem přinesla? (zaznamenejte krátkou odpověď každého člena týmu)

 

Povídali jsme si s panem Josefem z Domova pro seniory v Krásném Březně, který je kousek od naší školy. Rozhovor jsme domlouvali s vedením DPS, protože jsme museli najít vhodný termín a paní sociální pracovnice potřebovala pro rozhovor zařídit volnou místnost u nich v domově. Na předem připravené otázky pan Josef odpovídal velmi obsáhle, dozvěděli jsme se mnoho podrobností ze života v záplavové oblasti – to můžete posoudit ve videu na našem Youtube kanále (). Ověřili jsme si, že jakkoliv si člověk rozhovor plánuje, nakonec všechno dopadne zcela jinak. ?

Během vánočních prázdnin svého dědečka vyzpovídal Matouš, se svou babičkou si povídala Saša a Aneta hovořila se svou tetou. Jejich vzpomínky přikládáme zvlášť do přílohy.

 

 

 

2. Zde za každého člena týmu vložte buď odkaz na vystřižený kousek videa (max. 3 minuty) s informací, která vám přišla nejdůležitější nebo vás nejvíc zaujala nebo sepište pár shrnujících vět s nejdůležitějšími poznatky. (Odkaz na video také můžete doplnit krátkým komentářem).

 

Video s rozhovorem s panem Josefem najdete na našem Youtube kanále –

https://www.youtube.com/watch?v=0MZvKWhUP_Y&feature=youtu.be

 

 

 

 

Celé rozhovory dětí se svými příbuznými jsou v samostatném dokumentu.

Pár vět z každého rozhovoru:

 

Matouš: Sněhu bylo každý rok velká spousta. Děda nezažil Vánoce beze sněhu (Až na ty poslední).

 

Když bylo opravdu hodně sněhu, tak policajt svolával k úklidu – pracovní povinnost a každý šel bez řečí odklízet sníh.

 

Když ho bylo moc i na silnicích, vytáhl se dřevěný pluh a zapřáhl se 1-2 páry koní.

 

Saša: Jezdila jsi jako malá lyžovat? Nejezdila jsem, protože jsme měli málo peněz.

 

Měli jste více sněhu než my? Ano určitě.

 

Jak jste slavili Vánoce? Slavili jsme je stejně, akorát bylo míň dárků.

 

Aneta: Na jaře zase tání sněhu rozvodnilo řeku Labe. Vaňovská zdymadla korigovala hladinu vody a průtok v Ústí nad Labem, Děčíně a dále do Německa. Na zdymadly plul ledoborec, který měl za úkol rozbíjet ledové kry. Ty potom neucpávaly hladinu Labe a hlavně byl volný průtok přes zdymadla.

 

 

 

 

 

3. Probírali jste v týmu, jaké informace kdo zjistil? Objevila se třeba nějaká vzpomínka nebo poznatek ve více vyprávěních různých lidí? Pokud jste na něco takového narazili, napište to sem.

 

Pamětníci jsou různého věku a bydlí v různých Ústeckého kraje. Vzpomínky mají rozdílné, na čem se však shodli je to, že nepamatují dětství bez sněhu. Je nám to moc líto (Anežčatům), že za sněhem musíme na hory nebo do Alp.

Nejvíce však děti zaujal fakt, že existovaly uhelné prázdniny – závidí Anetině tetě (připsala paní učitelka ?).

 

Úkol 2 – Analýza zranitelnosti

 

Pro splnění úkolu nám pošlete fotografii nebo sken matice – „semaforu“ se zaznamenanými jevy. Pokud jste se rozhodli jako bonusový úkol vyplnit i zbývající dva jevy, udělejte vše v jednom grafu.

 

Poté zde odpovězte na pár otázek:

 

1. Jak vám vyplňování šlo? Jak moc pro vás bylo snadné nebo obtížné analýzu udělat? Co bylo nejtěžší?

 

Vyplnili jsme všech šest kategorií analýzy, dlouho jsme diskutovali nad jednotlivými parametry (třeba u zemědělství to bylo dost obtížné, protože u nás na Ústecku je zorané pole spíš výjimečné). Informace jsme čerpali z povodňových plánů, povídali jsme si s paní Martínkovou z magistrátu a kvůli hasičskému výcviku jsme kontaktovali i místní dobrovolné hasiče. Dohromady jsme dostali spoustu informací, ze kterých jsme pak společnými silami sestavili tabulku analýzy.

Při postupném vyhodnocování jsme narazili na dva problémy: překrytí dvou kategorií v matici (to jsme vyřešili hlavně na nástěnce drobným rozestupem, aby byla matice čitelná) a chybným zobrazením výsledků v matici (to musel upravit pan učitel, pak už to bylo v pořádku).

Analýza nám dala docela zabrat, protože jsme dosud nic podobného nedělali.

Analýza viz. samostatný dokument.

 

 

 

2. Doporučovali jsme vám, abyste se při vyplňování obrátili na odborníky, kteří vám pomohou zodpovědět některé otázky. Udělali jste tak? Na koho jste se obrátili a jak jste od nich informace získali? Zde se můžete rozepsat, ať můžeme posoudit, jak do hloubky jste analýzu promýšleli.

 

Odkazy v tabulkách analýzy nám poskytly základní přehled, ale pro další detaily jsme museli sáhnout do povodňového plánu města Ústí nad Labem (http://www.usti-nad-labem.cz/dpp/web_554804/index.html), detaily jsme pak ladili s paní Martínkovou z magistrátu, panem Hroudou ze spolku Váš Střekov a vycházeli jsme také z informací od hasičů (místní dobrovolná jednotka).

 

 

 

 

 

3. Co říkáte na výsledek analýzy? Tušili jste, jaké slabé stránky může území ve vašem okolí mít? Co nového jste zjistili? Co vás nejvíc překvapilo?

 

Vzhledem ke zkušenostem s povodněmi nám bylo jasné, že právě záplavy budou pro nás nejkritičtější. Od nich se odvíjejí přívalové povodně.

Další kategorie se u nás projevují s nižším rizikem, ale ani tak je nelze brát na lehkou váhu. Celou analýzou se táhne hodnocení střední hrozba, měli bychom u některých do budoucna uvažovat o zmírnění následků a usilovat o zlepšení prevence.

 

 

Úkol 3 – Seznam své okolí

 

Do systému Odevzdávárny nahrajte fotky nástěnky, prezentaci, video, fotky z akce pro spolužáky, printscreen sdíleného příspěvku na facebooku nebo nám zde vložte odkaz na vaše stránky – cokoliv, co budete k tomuto úkolu mít.

 

Jaké způsoby rozšíření informací mezi spolužáky a další jste se rozhodli využít? Proč jste zvolili zrovna tyto? (pokud máte nějaký odkaz k tomuto úkolu, vložte nám ho zde, klidně i opětovně)

 

Vyrobili jsme tradiční nástěnku s výslednou maticí, ke každé kategorii jsme přidali popis rizika pro Ústecko, resp. konkrétně Krásné Březno.

Hlášením do rozhlasu, jsme seznámili žáky s faktem, že klimatickou změnu již nelze zastavit. Po zhlédnutí videa Adaptace na změnu klimatu – je čas se rozhodnout nás napadlo nakreslit dva podobné obrázky – 1. obrázek: krajina správně adaptovaná na klimatickou změnu -> oddálení zvýšení o další stupeň celsia a 2. obrázek: krajina pod silným antropogenním vlivem bez jakéhokoliv omezení.

Žáky 1. stupně seznámí s klimatickou změnou třídní učitelé a děti zkusí najít deset rozdílů a žáci 2. stupně to zkusí za drobnou úplatu (jedničku do přírodopisu nebo zeměpisu) samy. Po týdnu to s každou třídou rozebere paní učitelka na přírodopise nebo pan učitel na zeměpise.

Obrázky se zadáním + řešení + fotky + hlášení do rozhlasu – viz. samostatný dokument.

Rozhovor s pamětníkem je zveřejněn na našem Youtube kanálu.

Video o Labi a povodních je na Youtube také.

 

 

Tato webová stránka používá cookies
Tato webová stránka používá nezbytné technické cookies pro zajištění správné funkcionality webu.

Dále může web používat cookies pro analýzu pohybu uživatelů na webu a pro reklamní účely.

Pokud tomu tak je, naleznete v nastavení níže.
Nastavení cookies
Tyto webové stránky využívají cookies pro zajištění správné funkcionality webu, pro analýzu pohybu uživatelů na webu a pro reklamní účely. Zde můžete přijmout či odmítnout některé druhy cookies, které nejsou nezbytné pro základní funkcionalitu webu. Svůj souhlas můžete kdykoliv v budoucnu odebrat či znovu udělit.
Základní technické cookies
Tyto cookies jsou nutné pro základní funkcionalitu webu. Patří sem například přihlašování uživatelů, nebo uložení informací o souhlasu s ostatními cookies.